ŚWIATOWY DZIEŃ NERKI

Czy wiecie, że 13 marca obchodzimy Światowy Dzień Nerki? Światowy Dzień Nerki jest wspólną inicjatywą Międzynarodowego Towarzystwa Nefrologicznego oraz Międzynarodowej Federacji Fundacji Nerek.

nerki

Myślę, że jest to doskonała okazja, by przypomnieć Wam o tym, jak ważne jest picie każdego dnia odpowiedniej ilości wody. Nawet organizatorzy tegorocznego Dnia Nerki zachęcają, by zacząć dzień od toastu wzniesionego szklanką wody.

Musicie wiedzieć, że nasze nerki filtrują każdego dnia nawet 1500 l krwi, a dostarczanie im odpowiedniej ilości płynów ma niebagatelny wpływ na zdrowie i pracę tego narządu. Nie bez powodu mówi się przecież, że jest ona „źródłem życia”.

Znaczenie wody

Właściwie każdy proces, jaki zachodzi w naszym organizmie, wymaga obecności wody. Stwarza ona odpowiednie środowisko dla procesów biologicznych, jest ponadto rozpuszczalnikiem dla wielu składników chemicznych, np.: soli mineralnych lub związków toksycznych, które powstają m.in. w czasie wysiłku fizycznego. Zasadniczym zadaniem wody w organizmie człowieka jest przenoszenie składników pożywienia oraz produktów przemiany materii do narządów i komórek, jak również wydalanie z organizmu związków toksycznych. Woda to składnik wszystkich komórek i tkanek. Uczestniczy ona w prawidłowym trawieniu przez enzymy, formowaniu kęsów pożywienia, a także w regulacji temperatury ciała.

Zalecane jest, by na czczo wypić szklankę naturalnej wody mineralnej. W ten sposób czyścimy i przepłukujemy błonę śluzową przewodu pokarmowego. Na procesy trawienia ma wpływ występowanie w niektórych wodach naturalnych siarczanów oraz związanego z nimi sodu bądź magnezu. Wpływają one na zwiększanie perystaltyki jelit. Wody o bardzo dużej zawartości siarczanów (powyżej 2500 mg/l) mogą mieć działanie silnie przeczyszczające, dlatego też nie należy pić ich zbyt często.

woda2

Oto najważniejsze zadania, jakie mają do spełnienia nerki:

  • usuwają z naszego organizmu toksyczne substancje przemiany materii,
  • utrzymują równowagę substancji mineralnych (sodu, wapnia, potasu i fosforanów) oraz bilans płynów,
  • utrzymują prawidłowe ciśnienie krwi,
  • pomagają w tworzeniu czerwonych ciałek krwi,
  • biorą udział w wytwarzaniu tzw. „aktywnej” witaminy D, pozwalającej zachować zdrowe kości.

Przyjmuje się, że człowiek powinien dostarczać 1 ml wody na 1 kcal spożywanego pokarmu lub 30 ml na 1 kg masy ciała, co w praktyce przekłada się na około 2 litry wody dziennie – mówimy oczywiście o wartościach minimalnych. Zapotrzebowanie organizmu na płyny uzależnione jest również od aktywności fizycznej, wilgotności i temperatury powietrza. Wraz ze wzrostem aktywności ruchowej oraz temperatury otoczenia należy zwiększać jej spożycie. Można wypijać rozcieńczone soki owocowe, warzywne, słabe napary herbaty, napary mięty, rumianku czy dzikiej róży. Wodę należy pić małymi porcjami (porcja około 100-150 ml) przez cały dzień. Doskonałym pomysłem jest także sięganie po koktajl proteinowy – Formuła 1 Herbalife, który jest wysoko odżywczy i bardzo niskokaloryczny. Jest to mieszanka składników naturalnych. Bogaty jest w witaminy, aminokwasy, zioła, sole mineralne, nienasycone kwasy tłuszczowe, węglowodany, błonnik oraz białko z kazeiny mleka i soi (o najwyższej wchłanialności). Pozwala na dostarczenie organizmowi wszystkiego, czego potrzebuje do zdrowego funkcjonowania w smacznej i prostej w przygotowaniu formule.

białko1

Poniżej znajdziesz 8 zasad, których przestrzeganie przyczynia się do zmniejszenia ryzyka chorób nerek:

  • pij 2-3 litry wody dziennie,
  • bądź aktywny fizycznie – unikaj siedzącego trybu życia, staraj się ćwiczyć 2-3 razy w tygodniu. Doskonałym pomysłem jest 7-minutowy trening, o którym pisaliśmy ostatnio,
  • regularnie wykonuj badania poziomu cukru we krwi, szczególnie jeśli jesteś w grupie ryzyka,
  • mierz ciśnienie tętnicze – prawidłowe ciśnienie wynosi <140/90 mmHg, a optymalne około 120/75 mmHg,
  • postaraj się ograniczyć spożycie soli, maksymalnie do 5 g dziennie (jednej łyżeczki), a przede wszystkim unikaj dosalania potraw,
  • jeśli jesteś palaczem, postaraj się rzucić palenie – potraktuj to jako inwestycję w swoje zdrowie,
  • rozsądnie korzystaj z przyjmowania leków bez recepty i rób to tylko w uzasadnionych sytuacjach, pamiętając, by przed ich zastosowaniem zapoznać się z dołączoną ulotką bądź skontaktować się z lekarzem lub farmaceutą,
  • bądź pod stałą opieką lekarza, jeśli chorujesz na cukrzycę, nadciśnienie tętnicze, otyłość oraz jeśli ktoś z Twojej rodziny miał problemy z nerkami.

Dodaj komentarz

CommentLuv badge