GRILL MOŻE BYĆ ZDROWY

grillowane-bakłażany

Sezon grillowy rozkręca się na dobre. Czy Ty również preferujesz grilla „na bogato” – z tłustą kiełbasą, kaszanką i karkówką? Nie jesteś wyjątkiem, bo robi tak wielu Polaków. Tymczasem jest to bardzo zgubne przyzwyczajenie.

Warto wiedzieć, że 100 g karkówki z grilla ma prawie 300 kcal, a taka sama porcja kiełbasy ok. 330 kcal, natomiast 100 g filetu bez skóry z kurczaka lub indyka z rusztu zawiera niecałe 150 kcal. Najbardziej dietetyczne jest zatem mięso drobiowe.

  • Filet z piersi kurczaka – 150 kcal
  • Filet z dorsza – 105 kcal
  • Łosoś – 250 kcal
  • Kiełbasa śląska – 330 kcal
  • Karkówka – 300 kcal
  • Kaszanka – 220 kcal
  • Boczek – 500 kcal

grill

Czy wiesz, że badania wykazały, iż osoby, które sięgają po dobrze przypieczone dania z rusztu, są aż o 60% bardziej narażone na raka trzustki? Co więcej, im dłużej mięso się grilluje, tym większe ryzyko zachorowania na innego rodzaju nowotwory, w tym żołądka, jelit i piersi. Z czego to wynika? Otóż podczas grillowania w wysokiej temperaturze powstają czynniki rakotwórcze – heterocykliczne aminy aromatyczne (HCA) i wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA).

Nie myślcie jednak, że grillowanie uważamy za zły pomysł. Jeśli będziecie przestrzegać kilku zasad, grill może być zdrowy. Grillowanie jest bowiem ciekawą metodą, dzięki której można przyrządzić nie tylko smaczny, ale także dietetyczny posiłek. Przede wszystkim nie wymaga użycia tłuszczów, więc jeśli wybierzemy odpowiednie składniki, może stać się doskonałą alternatywą na weekendowy obiad dla osób, które się odchudzają.

grillowane bakłażany

Jeśli chcesz grillować zdrowo, zastosuj się do poniższych zasad:

  1. Przede wszystkim zamiast na mięso postaw na warzywa. Wybór jest naprawdę spory – możesz przyrządzić na grillu np. cukinię, bakłażana, paprykę, cebulę czy kukurydzę, które bez problemu zastąpią mięso na talerzu. Niezłym zamiennikiem są również grzyby np. boczniaki czy pieczarki.
  2. Grilluj na tackach aluminiowych. To bardzo istotne, gdyż tłuszcz z potraw nie ścieka bezpośrednio na palenisko, dzięki czemu zapobiegamy powstaniu rakotwórczych substancji, które powstają po zetknięciu się gorących węgli z kapiącym na nie tłuszczem.
  3. Używaj jak najmniej podpałki, a najlepiej z niej całkowicie zrezygnuj. Wprawdzie pozawala ona na szybkie rozpalenie grilla, jednak musisz wiedzieć, że jest to sama chemia, która wraz z dymem wnika do pieczonych potraw.
  4. Nie powinno się grillować potraw na jeszcze palących się węglach. Lepiej poczekać aż ogień przygaśnie i upiec dania na żarze.
  5. Jeśli mięso jest dla Ciebie konieczne na grillu, staraj się wybierać tofu, ryby, owoce morza czy drób. Eksperymentuj i wybierz coś dla siebie. Idealnie sprawdzi się łosoś, pstrąg, krewetki, a także filet z kurczaka lub indyka.
  6. Zrezygnuj z gotowych marynat, które są pełne konserwantów, polepszaczy smaku i soli. Marynata przyrządzona w domu jest pełna antyoksydantów, które pomogą zmniejszyć ilość substancji rakotwórczych.
  7. Nie grilluj w bardzo wysokiej temperaturze. Badania wykazały, że im wyższa temperatura grilla, tym powstaje więcej rakotwórczych substancji. Optymalna jest temperatura, która nie przekracza 180 stopni Celsjusza.
  8. Do grilla zawsze podawaj sałatkę, która nie tylko podkreśli smak potrawy, ale również dostarczy antyoksydantów, które niwelują szkodliwy wpływ związków powstałych podczas grillowania, a jednocześnie chronią nas przed wolnymi rodnikami. Do sałatki najlepiej wykorzystać świeże, sezonowe warzywa i owoce, dodać pestki dyni i słonecznika oraz ulubiony dressing.

 

Dodaj komentarz

CommentLuv badge